onsdag 13 juli 2011

Obliviate!

"Mamma, skriv inte så långa inlägg...." säger mina döttrar efter att ha granskat min  sommarblogg. Ok, tänker jag, efter att ha legat vaken på nätterna för att hitta på nya spännande saker att skriva om. Jag tycks ha missat själva idén med att skriva dagsfärska inlägg, direkt från livet och med glimtar från  sommarens upplevelser från Nyköping, Sandhamn och Skansen.

Flickorna hade tänkt sig en stor Harry Potter-revival. De skulle läsa om alla böckerna i rekordfart och se om alla filmerna lagom till premiären, idag den 13 juli kl. 15.40 på Sture. Farmor hade lovat skicka halsdukarna som hon hade stickat - men uppenbart glömt. Och så dök det upp gäster i måndags, från England, och flickorna fick plötsligt ta hand om en ursöt liten treåring vid namn Elena. Och så var den planen kaputt! Fast Elena och hennes föräldrar var underbara och så pratade de ju engelska. Lilla Elena lät precis som Wallace! 

Flickorna tog sig an den nya planen med liv och lust. Igår var vi på Skansen och sedan lyckades de faktiskt titta på några av Harry Potter-filmerna, medan de avlöste varandra som Elenas lekkamrat. Så medan två av tre av mina flickor tittade på Harry Potter, lekte den tredje med Elena. De byggde med kaplaklossarna, läste En flodhästsaga och målade Turnerliknande sommarmotiv. Alla trivdes och var glada.

Så i morse åkte engelsmännen sin väg. Mina tre döttrar vaknade med Förväntningar lysande i ögonen. De letade fram sina trollstavar som de hade gjort i slöjden och började välja ut rätt kläder till premiären. Matilda gav sig iväg på cykel för att göra ett sista försök att hitta del 6, den Harry Potter-film som de ännu inte hunnit se. Tyvärr fanns den varken i den lokala videobutiken, mataffären eller på köpcentrat så där fick de ge upp.


Jag har lovat att ta med dem till Sf-bokhandeln i Gamla Stan för att se om vi inte kan köpa halsdukarna före premiären. 


Annars får jag väl trolla bort mig själv! Den trollformeln tycker jag verkar mest användbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar